Stichting Commundo

Thailand - Geef les aan kinderen

Feline, Carlijn en Anette, studenten pedagogiek – Geef les aan kinderen

De eerste dag was spannend, maandag gingen we alleen even kijken voor de eerste keer en kennismaken met onze co-teacher, ` Ma` . We werden ontvangen als beroemdheden en dit is eigenlijk de hele week niet meer weggegaan, de kinderen blijven maar naar ons zwaaien en hello! roepen. Ma is echt super lief, zij is de enige op onze stageschool die een beetje fatsoenlijk engels spreekt.

Er zijn 6 grades en dan nog twee klassen extra, eentje is kindergarden en de andere is een klas met alleen maar Birmese kinderen. Ma heeft aan het begin van de week een planning voor ons gemaakt en we geven les aan alle klassen. We hebben wel tussenuren, zodat we ons kunnen voorbereiden op de volgende lessen.

Dinsdag was onze eerste echte dag stage. We werden opgehaald met de schoolbus van de kinderen, ik had persoonlijk echt zo` n grote gele schoolbus in mijn hoofd, maar er kwam een auto aanrijden met een soort overdekte bak achterop met bankjes waarin ongeveer al 50 kinderen gepropt zaken en waar wij nog bij moesten. Was een erg interessante ervaring. We hadden die dag 4 klassen die we les mochten geven. Wij hebben in ons project natuurlijk al heel veel activiteiten bedacht, maar dinsdag hebben we alleen maar lesgegeven uit het boek, alleen maar echte Engelse les, alleen maar didactisch. We hebben dit dinsdagmiddag ook wel aangegeven bij Karen, dat we liever ons eigen ding willen doen en meer spelenderwijs Engels leren aan de kinderen en niet zo strikt uit het boek en drillen, zo willen wij het niet doen.

Dinsdagavond hebben we lekker eten gehaald op onze locale markt en dat lekker in ons appartement opgegeten. Woensdag hebben we vrijwel meteen aan Ma aangegeven dat we het graag anders wilden doen, ze vond het goed en gaf ons de kans om te laten zien wat we wilden. We hadden voor de klassen van die dag een aantal activiteiten voorbereid, wel met onderwerpen die in het boek staan, maar dan vooral door middel van spelletjes en klassikaal leuke opdrachten maken, i.p.v. het drillen en herhalen wat de Thaise leerkrachten daar graag doen. Ma vond het heel erg leuk en deed enthousiast mee, ook met onze spelletjes buiten op het veld, was echt heel erg leuk! We wisselen de klassen en lessen goed af en nemen om de beurt de leiding voor een bepaalde les. Woensdag werden we voor de lunch meegenomen naar een begrafenis van de moeder van een leraar van onze school. Normaal lunchen we warm gewoon op school, maar nu gingen we dus naar die begrafenis om daar te eten. Dat vonden we allemaal wel een beetje spannend en vreemd, omdat je in Nederland toch niet zomaar een begrafenis binnenvalt om het zo maar te zeggen. Het was heel anders dan dat het in Nederland gaat, de mensen waren heel luchtig en vrolijk. Er hingen spandoeken met tekst in het Thais en een foto van de overledene, de kist stond er ook, helemaal in het zilver met kerstlampjes eromheen en versieringen. Er hingen rode doeken over het offerhuisje (deze staan in elke tuin in de Thaise huizen en zijn bedoeld om te geesten tevreden te houden), de doeken waren bedoeld om de kwade geesten weg te houden bij de geest van de overledene. Was ook weer een interessante ervaring.

Commundo