Stichting Commundo

Sri Lanka - Werk mee in een tehuis voor baby's en jonge kinderen

Lizzy Wessels – Werk mee in een tehuis voor baby’s en jonge kinderen

“Sarvodaya doet zoveel prachtige dingen. Ik werk nu de ene dag in het Nutrition Center en de andere dag ben ik bij de kleuters. Was in het begin nog even aftasten, maar heb gister ook een gesprek gehad samen met de directrice, de juffrouw van de kleuterklas en de gastvrouw van het Nutrition center om de verwachtingen uit te spreken. Iedereen is heel blij met mijn komst en aanwezigheid en laten dat ook steeds weten. Is heel fijn, want dat geeft echt een welkom gevoel. De vriendelijkheid van de mensen is hier ongekend!

De omstandigheden vallen mij mee, voor Sarvodaya staat het welzijn van alle mensen in hoog vaandel. Het is absoluut niet te vergelijken met Nederland, maar ze doen erg hun best. In het Nutrition Center zijn momenteel 25 kindertjes, waarvan er 4 jonger dan een maand zijn, 7 van ongeveer een half jaar tot een jaar en de rest zijn de peutertjes van 2-3 jaar. Dat is elke keer weer een hele belevenis. Ik speel heel veel met ze en geef ze alle liefde die ik in mij heb. Als ik binnenkom, rennen ze meteen naar me toe en noemen mij in het Singalees “mama”. Elke kindje heeft een heel triest verhaal… Sommigen hebben wel een moeder, maar die zitten vaak in een inrichting of hebben niet de middelen om voor het kind te zorgen. De kindjes kunnen geadopteerd worden, maar dat kan niet zomaar, daar zitten veel strenge regels aan vast. En gelukkig maar, want ze zijn al getraumatiseerd en verdienen nu alleen nog maar het allerbeste! Verder help ik ze met badderen, dat doen ze 3x op een dag en natuurlijk met voeden.

Inmiddels heb ik van jullie bijdragen al vele kleurboeken en educatieve boeken (ABC, 123, dieren, eten etc.) gekocht, waar ze waanzinnig blij mee zijn. Een boek met veel gekleurde plaatjes erin doet zoveel voor kinderen. Ze zijn hier heel snel tevreden! Vandaag heb ik voor de kleuterklas gestaan en heb ik de kleuren met ze geoefend. Geweldig hoe ze hierop reageerden. Ik leer hun het Engelse woord en zij leren mij het Singalese woord. Met handen en voeten komen wij een heel eind! Ik heb overleg gehad met de directrice, Bianca (ontzettende Nederlandse naam, maar ze is Singalees) over de donaties die jullie hebben gedaan. Bianca is zo toegewijd aan Sarvodaya en maakt zeer lange dagen. Zij is verantwoordelijk voor alle projecten in het land. Ik weet niet hoe ze het volhoudt, maar het is echt een bijzonder sterke vrouw. Had bij haar meteen een goed gevoel en heb haar gevraagd waar de grootste behoefte aan is. Zij kon daar direct antwoord op geven en dat is de melkvoeding. Geen van de kindjes kent moedermelk en de melkvoeding is hier ontzettend duur. Zij heeft samen met de gastvrouw van het Nutrition Center een hele berekening gemaakt en jullie hebben er voor gezorgd dat de 25 kindertjes de komende 3 maanden voeding hebben en zij geen zorgen over het eten hebben. Ik heb hier meteen mee ingestemd, want de eerste levensbehoeften zijn het belangrijkste! Ik zie ook speciale voeding bij voor de ondervoede baby`s die binnenkomen. Echt FANTASTISCH dat ik dit samen met jullie aan kan bieden. Ze zijn ons verschrikkelijk dankbaar, dus dat wil ik graag langs deze weg aan jullie overbrengen! Ik heb nog wat geld achter de hand gehouden, omdat ik nog wel wat dingetjes aan wil schaffen voor de kleuterklas.

Ik ben ook al een dag met Bianca meegelopen en hebben we twee andere projecten bezocht. 1 voor gehandicapten (zowel lichamelijk als geestelijk) en een weeshuis voor meisjes. Is een zeer emotionele dag geweest. Zo dubbel, want de mensen lijken gelukkig en hebben het op hun manier goed, maar de verhalen erachter zijn hartverscheurend… Morgenochtend mag ik opnieuw met haar mee en zullen we een weeshuis voor jongetjes bezoeken. Bianca heeft dan een vergadering en mag ik de boys entertainen ;-) Komt vast goed!”

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo