Stichting Commundo

Tadzjikistan - Diverse sociale en economische projecten

Jan de Hoop - Diverse en sociale en economische projecten

Al langere tijd wilde ik weer vrijwilligers werk doen. Na eerdere projeten in Bolivia, Oekraïne, Nicaragua en Sicilië wilde ik dit keer naar een meer oostelijk gelegen land. Maar weinig organisaties richten daar hun aandacht op. Afrika, in mindere mate India e.o. en Zuid-Amerika eisen naar mijn mening de meeste aandacht op. Via Stichting Commondo, uit Amersfoort kon ik naar het verre en onbekende bergland Tadjikistan. In Proshinev een dorp op 12100 meter hoogte in het Parmirgebergte en direct grenzend aan Afghanistan heb ik 4,5 week bij Nargul Yamadghoziev, die tevens vertaler en lokaal contactpersoon voor Commondo is, en zijn familie gewoond.

Samen met Marion van den Broek hebben we ruim een maand in het land doorgebracht. Marion op de lokale kleuterscholen, via de lokale publieke organisatie NUR (zon) in de 9 dorpen die samen Proshinev vormen. Mij is gevraagd om mijn mening te geven, hoe ik binnen de Water Users Organization – “Ub-Omed” (hope for water) tegen een 3-tal vraagstukken aankeek
  • Hoe ligt de organisatie <> binnen de verschillende dorpen
  • Hoe kan <> zich als organisatie versterken
  • Hoe kan <> de communicatie verbeteren

Om mijn gedachte hierover te vormen heb ik het beschikbare strategische plan 2013-2018 gelezen, met dorpshoofden gesproken, vergaderingen bijgewoond, het watersysteem bekeken etc. Mijn uiteindelijke bevindingen heb ik in een eindpresentatie samengevat en deze voor NUR en “Ob-Umed” gepresenteerd.

Naast deze werkzaamheden heeft deze reis mij veel gegeven. Het was niet altijd makkelijk om mijn weg te vinden. Een zo’n andere wereld dan ons westerse Nederland, onvoldoende middelen en mogelijkheden om hun plannen en projecten te verwezenlijken. Afspraken die nogal eens veranderden. Het gevoel dat er niet altijd werk voorhanden is. Alhoewel ik in Nargul Yamadghoziev een goede vertaler en contactpersoon hadden komt de taalbarrière nogal eens om de hoek kijken.
De belevenissen en ontmoetingen heb ik niet allemaal kunnen beschrijven. Mijn verhaal geeft een kort overzicht van de periode die voor mij een grote verrassing is geweest. Wellicht dat in persoonlijke gesprekken meer specifieke details aan de orde komen.
Ik wil mijn huisgezin bedanken die mij ook dit keer weer zonder morren een maand hebben afgestaan aan dit onbekende land.Ten slotte wil ik Marion van den Broek uit Maassluis bedanken die voor mij toch een belangrijke rol heeft gespeeld, even kunnen bijpraten, overleggen en samen een plan trekken en op pad gaan.
Lees hier het hele reisblog van Jan de Hoop:http://ta-djikistan.blogspot.nl/
Bekijk hier de mogelijkheden voor stage of vrijwilligerswerk in Tadzjikistan.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo