Stichting Commundo

Tadzjikistan - Diverse sociale en economische projecten II

Monique van de Wel - Diverse sociale en economische projecten

24 maart was het zover...een maand naar Tadjikistan...3 weken als vrijwilliger en nog een week om het land op eigen gelegenheid te bereizen. Wat was het een fantastisch avontuur! Mijn drie weken als vrijwilliger heb ik gewerkt voor Nur. Ditis een organisatie bestaande uit mensen uit Tadzjikistan. Ze bestaan 5 jaar en doen veel goede dingen voor de gemeenschap. Er is o.a. door hen een kleuterschool, Engelse les, een sportprogramma en een programma voor verminderen drugsgebruik en hiv opgezet. Mensen hebben een zwaar leven en het is fijn te zien en merken dat deze projecten hen helpen en verder helpen.

De tijd is omgevlogen...de eerste dagen vooral veel introductie, leren kennen van mensen en meekijken bij de bestaande projecten. And as they say..."this is Tadzjikistan way..so everything can be different from your plan".. Dat klopt want geen dag is zoals verwacht. Agenda leeg en dan ben ik ineens op pad met een film crew uit Dushanbe die eendocumentaire maken over de water kanalen die zijn gebouwd voor de irrigatie van het water. Verderheb ik Engelse les gegevenaan een groep van ongeveer 12 dames.Als laatste heb, samen met medewerkers van Nur, onderzocht hoe zij microkrediet zouden kunnen inzetten om het ondernemersschap te stimuleren. Deze activiteiten hebben samen met de ontmoetingen met zoveel vriendelijke en gastvrije mensen ennatuurlijk de prachtige omgeving gezorgd voor een "never to forget" ervaring!

Commundo