Stichting Commundo

Costa Rica - Werk op een ecologische boerderij

Sietske Tadema - Werk op een ecologische boerderij

Donderdag 27 januari 2011 vertrok ik naar Costa Rica om 4 weken te gaan werken op de Finca Organica van Julio. Het is een plantage van 15 hectare waar o.a. planten verbouwd worden voor medicinale doeleinden.

Ik werd van het vliegveld gehaald door (Wouter Zagt,) de Nederlands contactpersoon in Costa Rica. Hij heeft me naar het project en naar de familie gebracht, waar ik 4 weken lang zou gaan wonen.

De familie woonde in een eenvoudig huisje, maar alles wat nodig is, was er, zoals bv. een badkamer. Er waren 3 slaapkamers waarvan ik er één kreeg.

Het werken op de Finca begon 's morgens om 6 uur en eindigde om 11 uur, 6 dagen per week. Het vroege uur wende snel en het was ook goed om vroeg te beginnen, gezien de tropische temperatuur. In de loop van de ochtend werd het warmer. Ik was wel blij als het een bewolkte dag was, dan werkt het prettiger. Het was voor mij, met thuis een kantoorbaan, af en toe best wel zwaar werk, maar dat kwam ook deels door de temperatuur.

Ik heb me beziggehouden met zaaien, oogsten, snoeien, onkruid wieden en wat er verder zoal te doen was. Dit deed ik samen met een Spaanse mevrouw, zij sprak alleen Spaans. Toch hadden we veel plezier samen.

Het gezin bestond uit moeder, zoon van 15, dochter van 32 met een dochtertje van 3. Er werd alleen Spaans gesproken, dus ik deed erg mijn best dat ook te leren, wat ik leuk vond. Het ging steeds beter, inclusief het handen- en voetenwerk. We hebben ook wel veel plezier gehad als de communicatie niet altijd even goed verliep. Het was een leuk gezin en er was regelmatig familie over de vloer, zo ook vrienden en buren.

Omdat ik om 11 uur ophield met werken, was er tijd genoeg om andere dingen te doen. Ik had een fiets tot mijn beschikking waar ik erg blij mee was. Ik ging daar dan ook regelmatig een tochtje mee maken in de omgeving.

Ook was er een bus die regelmatig in het dorp kwam, daarmee ging ik ook regelmatig een rit maken, o.a. naar een stadje in de buurt, Guápiles. Hier kon je geld pinnen en naar het Internetcafé gaan.

Ik heb er een goeie tijd gehad en zou het zo weer over willen doen. Costa Rica is een prachtig groen land met veel nationale natuurparken. Het reizen gaat vrij gemakkelijk, er zijn heel veel bussen die je overal naar toe brengen. De laatste dagen heb ik nog in mijn eentje rondgereisd en ben o.a. in Cahuita geweest, aan de Caribische kust.

Ook heb ik het Natuurpark Tortuguero bezocht, wat erg mooi was.

En de allerllaate dag ben ik in San José geweest, waar ik nog een ontmoeting met (Wouter)de Nederlandse contactpersoon heb gehad, ik kon dus nog even mijn ervaringen kwijt.

Ik ben met een goed gevoel terug gegaan naar Nederland en zou de reis het zo weer over doen.

Sietske Tadema

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo