Stichting Commundo

Guatemala: een doordeweekse dag vol verassingen

Op tijd op, nog wat gestudeerd voor het ontbijt. Warme melk gekregen en verder niets nieuws bij het ontbijt. Geen fruit dit keer maar gelukkig had ik nog kleine banaantjes waarvan ik een paar mee naar school neem, lekker voor op de kale bruine broodjes!

Op school gelijk hard aan de slag tot de pauze.

Voor de pauze had ik me voorgenomen om de callejón verder te verkennen en boven het paadje te nemen. Had speciaal mijn wandelschoenen aangedaan want het is best steil en erg oneffen. Op het hoogste punt van de callejón het paadje genomen en daar op een steen in het zonnetje mijn broodjes opgegeten, heerlijk genietend van het fantastische uitzicht over de stad en de bergen rondom. We zitten hier op bijna 2000 meter hoogte dus eigenlijk leven we hier echt in een berggebied. Je hebt daar alleen in de stad geen idee van en ook Guatemala-City ligt ver boven zeeniveau op zo'n 1500 meter. En groot deel van Guatemala ligt dus hoog, eens uitzoeken hoeveel procent. Na de broodjes opgepeuzeld te hebben (lekker!) een paar foto's gemaakt en verder het paadje genomen (er kwam nog een meisje tegemoet die blijkbaar op weg was naar huis). Het paadje kwam naar verwachting uit bij een andere callejón en daar wilde ik wat rondkijken en foto's maken. Er kwam een vrouw naar beneden gelopen die mij vroeg of ik die en die wilde spreken, ze dacht blijkbaar dat ik het huis niet kon vinden.

Ik legde haar uit dat ik vlakbij op school zat en de buurt aan het verkennen was en foto's wilde maken en dat het hier zoveel mooier was dan beneden in de stad. Ze vroeg mij of ik van yoga hield. Ja, antwoordde ik verbaasd. Het bleek dat ze een yoga school had en ze nodigde mij uit om lessen te komen volgen. Ik vertelde dat ik niet veel ervaring heb met yoga, maar wel erg van meditatie houd.

Toen bleek dat ze op zaterdagochtend meditatie geeft en daar ga ik bijna zeker heen! Ben heel benieuwd en was helemaal blij dat ik zo'n leuk contact had met zomaar een lokaal iemand.

Het half uur pauze was inmiddels voorbij en dus heb ik snel dezelfde weg terug genomen en aan mijn lerares uitgelegd waarom ik te laat was. Alles in het Spaans uiteraard en natuurlijk ook met allerlei fouten en het niet kunnen vinden van woorden, maar ik kan me al aardig redden in het Spaans. Toch is deze ene week les niet voldoende en ga overleggen met de baas van mijn werk (gaat a.s. maandag beginnen) wat de mogelijkheden zijn.

Tegen het einde van de ochtend kwam er opeens een jonge vrouw voor mij om te overleggen over mijn tijden van het werk (ze blijkt de persoon te zijn waar ik nauw mee ga samenwerken en heet Evelyn) en ik heb geïnformeerd of het mogelijk was om nog een week lessen te nemen en wat dat zou kosten, want alles wat in Nederland is geregeld ging ook via hun organisatie. Ze zou het overleggen en terugkomen.

Met mijn lerares nog besproken hoe verder en ze vond dat ik alles snel oppikte en ook een goede uitspraak had maar ik zeker nog meer te leren had en deze ene week niet voldoende was.

Om 13.00 uur kwam Evelyn terug en ja het is mogelijk om in de ochtend school te doen en direct na de lunch naar het werk te gaan.

Ze heeft me meegenomen naar het werk (dat was wel even lopen, helemaal aan de andere kant van het Parque Central. Daar alle uren opgeschreven en kennis gemaakt met een andere collega. Het ziet er daar allemaal heel anders uit dan ik verwacht had, maar dat raak ik al gewend. Ik heb gevraagd wat de week school zou kosten want ze wilden graag dat ik het via hun zou betalen en dat bleek op 1150 quetzales te komen, ongeveer 120 euro.

Ik had ergens op school gelezen dat een week les inclusief homestay en maaltijden slechts 1200 quetzales kostte. Dat wilde ik verder uitzoeken en ook wat ik eigenlijk in Nederland had betaald. Het was gelukkig geen probleem als ik de school rechtstreeks zou betalen. Ik ben snel naar huis gegaan want het was al lang etenstijd en ik had honger. Thuis direct aan tafel, mijn huisgenoot had het eten al bijna op. Direct gevraagd wat hij betaald heeft en dat is inderdaad 1200 quetzales per week inclusief alles. Ik heb vanuit Nederland alleen al voor de lessen 125 euro betaald, dus eens even zien wat de school gaat berekenen voor een week lessen bijboeken.

Om 15.30 uur hebben we een excursie naar een chocolaterie, maar ik ga al eerder naar school in de hoop de manager te kunnen spreken en ook nog wat huiswerk te maken. Dat eerste is niet gelukt, dat moet wachten tot morgen, het tweede wel totdat het tijd was om naar de chocolaterie te vertrekken.

Dat was 10 minuutjes lopen en binnen rook het heerlijk naar chocolade! Achter de winkel was een zaaltje met wat tafels en stoelen en daar moesten we plaatsnemen.

We kregen gelijk een menukaart om een van de vele soorten chocolademelk en andere chocolade lekkernijen te kiezen. Zelf niets besteld ivm mijn zoveel mogelijk suikervrij willen blijven en chocolade zonder suiker vind ik echt geen traktatie. Er wordt een best lange documentaire gedraaid, eerst in het Spaans en daarna op mijn verzoek nog in het Engels. Alles over cacao en de geschiedenis en de Maya's wordt in de film verteld, zeer interessant maar teveel om te onthouden.

Helaas krijgen we niets in het echt te zien en na het afrekenen gaat het weer op huis aan.

Tot het diner huiswerk gemaakt, lekker gegeten en daarna nog eventjes gestudeerd. Een douche genomen op de verdieping hierboven want de douche van de badkamer die we beneden gebruiken is zo goed als koud en ik heb het binnen altijd al zo koud .... Na het douchen lekker m'n thermo ondergoed aan en snel gaan slapen, in bed onder de dekens is het aangenaam :-)

Groetjes,

Inge

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo