Stichting Commundo

Uganda - Werk op een creche

Nicole van Langen – Werk op een creche

Begin van mijn zomervakantie ben ik vertrokken naar Uganda. Ik ben heel goed opgevangen door de mensen daar en werd netjes van het vliegveld opgehaald. De eerste dag kreeg ik een citytour te voet van een medewerker van het guesthouse. Wat een onwijs drukke stad zeg! Maar gelukkig wen je er snel aan.
In het guesthouse zaten meer Nederlandse jongeren, dus het was een en al gezelligheid. Elke avond samen (uit)eten en in de weekenden op stap.
Merianne en David, de eigenaren van Sweet Home day care en Nursery school waren super lieve mensen. Altijd zorgen voor iedereen die het nodig had. Op de school woonden een aantal kinderen intern en de rest gewoon thuis bij hun ouders. Ik mocht helpen in baby class. Een klas van 60 kinderen tussen de 2 en de 4 jaar oud, super jong dus! En toch moesten ze al de hele ochtend stil zijn en oefenen met letters schrijven en tekeningetjes maken. Wel even wennen natuurlijk, want het is heel anders als hoe wij dat in Nederland kennen! Elke ochtend kregen de kinderen les en hielp ik de kinderen met het maken van de opdrachten. ‘s Middags waren de jonge kinderen vrij en gingen wij de opdrachten voor de volgende dag in de schriftjes schrijven.
Een keer per week gingen we naar een andere locatie van de school. DIt was een nieuwe school dus er zaten nog niet veel kinderen. Hier kreeg ik een klas van 2 kinderen van 10 jaar. Ik ging rekenles en engelse les geven. Super leuk om te merken dat de kinderen het snel oppikte door de westerse manier van uitleggen.
Elke vrijdag kregen de kinderen die ervoor konden betalen zwemles. Met alle kinderen in de auto’s gepropt naar het zwembad. De mensen in Uganda zijn meestal bang voor water, en dat is ook te merken aan de kinderen; sommige hebben er lol in en anderen zijn doodsbang en hebben absoluut geen zin om het water in te gaan.
Aangezien er in de weekenden geen lessen gegeven werden was ik in de weekenden vrij. Ik heb deze gebruikt om uitstapjes te maken met anderen uit het guesthouse. Zo hebben we watervallen bezocht en zijn we naar Murchison Falls National Park geweest! Wat een ervaring! Naast het ‘werken’ dus ook echt even vakantie gehad!
Al met al is de tijd voorbij gevlogen en heb ik een super leuke tijd en mooie ervaringen op gedaan!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo