Stichting Commundo

Guatemala - Verzorg bedreigde jungledieren

s Morgens wordt je vanzelf wakker door alle junglegeluiden. Echt thuisbrengen kunnen we de geluiden nog niet. We gaan om 06.30 uur gelijk aan de slag met het eten voor de dieren. Vandaag sta ik met Ann, een Australisch Vietnamese, ingedeeld bij de brulapen (howler monkeys). In kooi 3 zitten er 5, allemaal mannetjes en in kooi 4 zit er slechts 1, een vrouwtje. De 5 zijn erg ondeugend. Tijdens het schoonmaken van de hokken probren ze steeds stiekem even je haar vast te pakken, of je hoofd te gebruiken als springplank naar de volgende tak. Ze zijn erg leuk om mee te werken. Als ze hun voedsel hebbn zijn ze weer rustig en tonen zich voldaan. Daarna tijd voor het ontbijt.

Tussen 8 en 9 uur verzamelen we en krijgen we tevens instructies voor de dag. Vandaag een preek, want een stel jongens had vannacht erg veel kabaal gemaakt nadat ze dronken teruggekomen waren uit het dorpje Flores. Een lokale visser had hen 's nachts weer afgezet bij het project. Daarna verdeling van wat extra taken, want op dinsdag komt de nieuwe voorraad fruit en groente binnen. Dat betekent grote balen met ananassen, meloenen, kroten en wortelen naar de keuken brengen. En die balen zijn niet echt licht. Ook kratten met sinaasappels en bananen komen binnen. Daarna gaan Shaya en ik weer door met ons heerlijke klusje: de ingewanden van vissen eruit halen. We hadden meer dan 6 kilo, dus je kjunt je voorstellen hoe we na afloop roken.

De tweede shift is om 11.00 uur. De dieren krijgen weer te eten. Alles dus eerst voorbereiden in de keuken en de juiste hoeveelheden afmeten. Laarzen aan, want we gaan door waterbakken, om infecties te voorkomen. Voordat je een kooi ingaat kom je door een eerste deur. Pas wanneer deze is gesloten mag de volgende deur open. E.e.a. om ontsnappen te voorkomen. Dat dat wel eens verkeerd gaat bleek vorige week uit het feit dat een kleine krokodil opeens in 1 van de badkamers van de gastverblijven werd aangetroffen.

Alle werkzaamheden worden steeds verwisseld, zodat ervaren vrijwilligers (en dat ben je al snel, na ca een dag of 3 - 4) de minder ervaren vrijwilligers opleiden. Sommige mensen zijn hier een paar dagen, anderen zijn hier al twee tot drie jaar.

Lees hier meer over de avonturen van Ingrid, Roland en Shaya: >>

Commundo