Stichting Commundo

Guatemala- Matigol- EVS project

Meer Guatemala!

Afgelopen maanden maakten we bijna ieder weekend een mooi tripje om Guatemala te leren kennen naast onze werkzaamheden bij het project. Zoals jullie zowel hier, als op onze persoonlijke weblogs gelezen hebben ging ons dat goed af, maar enthousiast als we zijn wilden we nog meer zien van dit mooie land. Afgelopen week kon dit gerealiseerd worden. Het werd een week vol van lange lange, warme busritten, cultuur en natuur, en wat hebben we genoten...!

Hieraan vooraf ging echter nog een bijzonder weekje project. Niet alleen gingen we deze week een nachtje bij het weeshuis slapen, ook dinsdag was een bijzondere dag, omdat we educatieve tasjes mochten uitdelen op een school in Olintepeque. Het geld voor deze tasjes, waarin onder andere schoolspulletjes, spullen voor persoonlijke hygiene en een speeltje zaten, is bijeengebracht met behulp van donaties van onze vrienden, familie en vele andere gulle gevers. Hartelijk dank hiervoor! Wij hebben die dag met eigen ogen ervaren hoe dankbaar de tasjes ontvangen zijn.

Na een clownsvoorstelling, waar met open mond naar gekeken werd en het uitdelen van de tasjes mochten we met een aantal families mee om een kijkje te nemen in hun thuissituatie. Heftig om te zien hoe sommige mensen hier moeten wonen en om te horen welke verhalen er aan deze woonsituatie vooraf zijn gegaan. Heel bijzonder dat deze mensen zo open waren om ons een kijkje in hun huis te geven.

Het licht in Xela is overdag zo fel dat een beamerprojectie op een witte muur overdag niet werkt, daarom is het plan ontstaan om dit in het donker te doen. Aangezien we ook graag het leven van een kind in Rudolph Walter op film willen vastleggen was het een mooi idee een nachtje op de school door te brengen. Als kind droomde je er misschien wel van: pizza eten, film kijken, keten en slapen in de gymzaal. Zo ging het bij ons nu ook, behalve dat we nu een dagje ouder zijn en daardoor al gauw in slaap vielen. Het resultaat de volgende morgen mocht er wezen, een mooie potlood-tekening op de muur. Tijd om verf te halen en aan de slag te gaan! Inmiddels is het bijna af en zowel wijzelf als de kinderen zijn heel enthousiast over de kleurrijke muur met een vulkaan die ballen, bloemen en muzieknoten uitspuwt. Credits voor Anne’s broer die een mooi ontwerp voor ons gemaakt heeft!

Lees hier het hele dagboek>>

Wil je ook meewerken op het project Matigol. Lees dan hier meer over het project >>

Commundo