Stichting Commundo

India - Fairmail reis

Weer even een update uit Varanasi. We zijn gelukkig allemaal weer fit! Het leven in India is in het begin even wennen, ander voedsel, de warmte, overal geuren, koeien, afval en mensen op straat.

Woensdag hebben we rustig aan gedaan en onze lessen voorbereid. Ik ga met Jan Willem les geven en Chantal en Jessica vormen een groepje. Wij gaan portretfotografie doen. Het is de bedoeling dat de jongeren eerst een vierluik van zichzelf maken: een normaal gezicht, boos gezicht, een schrikreactie en een blij gezicht. Daarna gaan we dit ook op straat doen. Ook gaan we ze wat uitleggen over scherpte/diepte e.d. Jessica en Chantal gaan detailfoto's maken. 's Avonds zijn we met z'n allen wat gaan eten bij de "Italiaan".

Donderdag met Chantal en Jessica op pad geweest. Eerst hebben we geshopt. De man in de winkel heeft erg zijn best gedaan. Wij konden lekker onder de ventilatie zitten en hij liet ons alles zien. Een grote modeshow! Ook werden gelijk in het naaiatelier de mouwen van onze shirts korter gemaakt. Het is lekker om hier dunne luchtige kleding aan te hebben. In ieder geval mag het niet te bloot en te strak zijn en moet je rok over de knie zijn. De vrouwen hier lopen er prachtig bij. Daarna zijn we met een fietsriksja naar de apentempel gegaan. Een groot avontuur, met z'n drieen op zo'n fiets. De naam zegt het al, in deze tempel lopen allemaal apen. Verder brachten daar mensen allerlei offers aan de goden.

Daarna werden we naar een andere tempel gebracht, ik ben de naam even kwijt. Daar hadden we een iets minder prettige ervaring. We werden door een man in een klein kamertje gebracht (met veel wespen) en daar ging hij voor ons bidden. Uiteindelijk wilden hij veel geld van ons, dat bracht volgens hem geluk. We hebben hem allemaal 50 roepi gegeven in plaats van 500.

's Middags hebben we les gegeven aan de jongeren. Het was voor Chantal en Jan Willem de eerste keer dat zij de jongeren zagen, dus we hebben eerst nog even een kennismakingsrondje gedaan. Ze vertelde hun naam, wat hun droom was en lieten hun mooiste kaarten zien. Twee jongens willen graag professionele fotograaf worden, de meisjes willen graag dokter worden.

Daarna hebben we de groep in tweeen gesplitst. Onze les ging goed. Eerst hebben we ze wat dingen uitgelegd en toen zjin we aan de slag gegaan. Ze vonden het moeilijk om foto's van elkaar te maken. Lachen gingen goed, maar boos e.d. kijken wat minder. Daarna zijn we de wijk in gegaan. Erg leuk om te zien waar zij wonen, de familie, jongetjes uit de straat e.d. zijn op de foto gegaan. Er zitten een aantal mooie portetfoto's tussen. Na ongeveer een uur zijn we weer teruggegaan naar kantoor en hebben we de foto's op de computer gezet. Als afsluiting hebben we nog een spelletje op het dakterras gedaan. De les sluit altijd met een snack en thee. Janneke had het spelletje Set meegenomen, de jongeren vonden het erg leuk.

's Avonds met Jan Willem nog wat rondgelopen en een soepje gegeten. Chantal en Jessica waren erg moe, dus die zijn lekker vroeg gaan slapen. Ik was vanmorgen al vroeg wakker, dus ben wat rond gaan lopen. Het is dan toch weer anders: mensen waren zich aan het wassen in de Ganges, de kinderen gingen naar school (in uniform), mensen zijn aan het koken e.d.

De volgende keer zal ik wat meer over Varanasi vertellen!

Commundo